2008/10/15

PICASSO kerámiái Hódmezővásárhelyen


Tornyai János Múzeum és Közművelődési Központ Alföldi Galéria

6800 Hódmezővásárhely, Kossuth tér 8. Telefon: (62) 245-499

Nyitva tartás:

2008. október 5-től november 5-ig Kedd - vasárnap: 10 és 18 óra között Hétfő: szünnap

A kiállításról

Pablo Picasso 1946. július 26-án járt először Vallaurisban, s a Suzanne és Georgis Ramié által vezetett Madoura műhelyben megformázott egy kicsiny faunfejet és két kis bikát. 1947-ben visszatért, de véglegesen csak 1948-ban telepedett le Vallaurisban.Picasso bámulatos érzéket mutatott a "néma paletta" használatában. A francia keramikusok azt a jelenséget nevezik la palette muette-nek, "a néma palettának", amikor a fémoxidokat tartalmazó mázak csak az égetés után mutatják meg valódi színeiket. Amennyiben az első égetés nem nyerte meg a tetszését, újabb mázrétegeket hordott fel a darabokra, s újra égettette őket. Jelen kiállítás darabjait szemlélve megállapíthatjuk, hogy hihetetlen rajzkészsége és fantasztikusan kreatív látásmódja ezeken a munkákon is nyilvánvaló.A kerámia iránti szerelme az 1960-as évekig lángolt, bár az agyaggal 1973-as haláláig foglalkozott. Fia, Claude Picasso becslése szerint a közel huszonöt évig tartó időszakban körülbelül négyezer egyedi kerámiát készített.Hódmezővásárhely franciaországi testvérvárosából, Vallaurisból a tizenkét linómetszet és a tizenhét fénykép mellett negyvenegy kerámiatárgy és egy tizenhárom kerámiaérmet tartalmazó tábla érkezett. A kerámiák (és a linómetszetek) három nagy tematika köré csoportosíthatók. Az első - s Picasso talán legkedvesebb témája - a bikaviadal. A másik nagy tematikai csoport az állatábrázolások köre. Legnagyobb számban a kedvenc madarával, a bagollyal találkozunk. Bagolyvariációit általában vázákból alakította ki, ahol a tulajdonképpeni használati funkció megőrződött még akkor is, ha az edény jelentős formai metamorfózison ment is keresztül.A kiállítás harmadik legnagyobb egysége az emberi arc, s ez mutatja a leggazdagabb variációkat és Picasso hihetetlenül eleven és fantáziadús alkotókedvének sokrétű megnyilvánulásait.A kiállítás rövid leírása azonban nem lenne teljes André Villers fotóinak említése nélkül. A Villers által készített több száz felvétel közül a tizenhét nagyításból álló válogatással kívánták a szervezők dokumentálni Picasso vallaurisi jelenlétét, felidézve így egy letűnt kor auráját, egy olyan korszakét, amikor egy művész a francia kisvárosba elhozta a spanyol bikaviadalok varázsát, amikor egy művész alkotó jelenlétével életet lehelt egy eltűnő félben lévő iparművészeti ágba, s amikor egy művész megtalálta az anyag, a forma és a tartalom egységét a kerámiában. Ennek köszönhetően lett elválaszthatatlan egymástól Picasso és Vallauris neve.
Dr. Nagy Imre múzeumigazgató

Nincsenek megjegyzések:

Blog Archive